Řešení pro oblast zdravotnictví - Health Information Gateway (HIG)
Dokážete si představit...
- Odpovědi na vaše otázky jsou okamžitě k dispozici a využívají aktuální data
- Pouhé kliknutí myši vám umožní procházet jakákoliv data
- Možnost navrhovat sestavy a výsledek získat během několika minut
- Váš systém bude účinně využívat možnosti skryté v datech
- Lepší využití dat bez nutnosti investic do nového hardwaru
- Kompetentní činitelé mají možnost efektivně získat kvalifikované informace
HIG - podniková platforma pro podporu rozhodování, která integruje všechny obchodní aktivity.
HIG je komplexní systém pro podporu rozhodování institucí v oblasti zdravotnictví, který umožňuje finanční a klinická data převést na relevantní, užitečné a včasné informace. Tato informační infrastruktura kombinuje existující technologie se standardními webovskými aplikacemi v prostředí Internetu a vytváří tak jednotné rozhraní umožňující poskytovatelům a plátcům zdravotní péče přístup k datovým a informačním zdrojům. Díky integraci stávajících dat s technologií e-business nabízí systém pokročilé analytické možnosti využitelné pro on-line podporu rozhodování odpovědných činitelů.
HIG je inovativní e-business systém vyvinutý pro firmu MedCom USA. Je to silný analytický nástroj, který umožní plnou integraci údajů a informací roztroušených ve formě klinických, administrativních a ekonomických dat. S jeho využitím získáte nové neomezené možnosti pro řízení zdravotnických zařízení, pojišťoven, plátců pojistného i pro výzkum. Řešení založené na možnostech webu nabízí nejen nástroje pro "dolování" dat, ale současně aktivně přináší a zpřístupňuje informace prostřednictvím uživatelského rozhraní jako je telefon, faxu, e-mail nebo pager.
Vnitřní infrastruktura vybudovaná na platformě NCR TeradataTM, která zahrnuje nástroje pro integraci a získávání dat, je navržena tak, aby splňovala požadavky organizací ve zdravotním průmyslu. Tato infrastruktura byla vyvinuta v průběhu posledních šesti let a vyhovuje jak běžně dostupným, tak i pokročilým a rozsáhlým analytickým nástrojům. MedCom otevřel nové Středisko Internetových řešení pro zdravotní organizace v Lakelandu na Floridě, kde HIG, vytvořený v prostředí ASP, nabízí. Řešení HIG může být implementováno ve velice krátkém čase 90 - 120 dní.
HIG nabízí neomezený potenciál pro získávání znalostí ze systému. Odborníci z resortu zdravotnictví dokáží s využitím jeho prostředků snadno, bez potřeby programátorů, pracovat s daty a dle svých okamžitých potřeb si prohlížet údaje na různých úrovních detailnosti. Jednotlivé rysy systému, jako jsou možnost vzdáleného přístupu k datům, uživatelsky přívětivé prostředí, reportování výsledků získaných buď pouhým kliknutím myši nebo s využitím analytických nástrojů, předurčují HIG pro využití následujícími skupinami uživatelů:
- Výkonný management, pro analýzy údajů o zdravotní péči a finanční analýzy
- Odborní ředitelé, pro přístup k popisům léčebných postupů a výsledkům léčby
- Lékaři, pro stanovování standardů léčebných postupů (benchmarking) a monitorování egistrovaných pacientů
- Manažeři řízení rizik, pro odhad budoucích nákladů na léčbu jednotlivců i celých skupin
- Administrativa, pro on-line analýzy ziskovosti a správu údajů o pacientech
- Manažeři péče, pro on-line přístup k záznamům o pacientech a léčebných plánech
- Pacienti, pro on-line přístup k individuálním záznamům a osobní komunikaci s poskytovatelem zdravotní péče
HIG je komplexní systém pro podporu rozhodování institucí v oblasti zdravotnictví, který umožňuje finanční a klinická data převést na relevantní, užitečné a včasné informace. Tato informační infrastruktura kombinuje existující technologie se standardními webovskými aplikacemi v prostředí Internetu a vytváří tak jednotné rozhraní umožňující poskytovatelům a plátcům zdravotní péče přístup k datovým a informačním zdrojům. Díky integraci stávajících dat s technologií e-business nabízí systém pokročilé analytické možnosti využitelné pro on-line podporu rozhodování odpovědných činitelů.
Síla HIGu spočívá v jeho vlastnostech, které rozšiřují možnosti využití pro následující činnosti:
- Strategické plánování
- Vytváření rozpočtu
- Sledování postupů klinické léčby
- Správu údajů o pacientech
- Modelování finančních náhrad
- Profily poskytovatelů
- Vývoj produktu
- Strategické inovace
- Řízení zdrojů
- Rozhodování o spolupráci
Modulární architektura systému HIG umožňuje přizpůsobit jeho konfiguraci tak, aby plně vyhovovala požadavkům konkrétního zákazníka. Každý modul lze využít samostatně nebo jako plně integrovanou část celého systému. Systém vypadá jako portál pro poskytování klinických a finančních informací, do kterého mohou uživatelé vstupovat přes řadu různých bran v závislosti na charakteru jejich požadavků. Mezi brány do systému HIG patří:
- Infostage
- Health Data Analyzer (HDA)
- Infocenter
- Executive Workbench
- ProAnalyst
- Treatment Episode and Profiling Analyzer (TEPA)
- Evidence Based Medical System (EBMS)
- Electronic Patient Record System (EPRS)
- Medical Document Management System (MDMS)
Řešení pro zdravotnictví - InfoStage

Infostage je rozsáhlá komplexní platforma pro poskytování integrovaných informačních služeb prostřednictvím Internetu nebo intranetu. Je možné využít on-line přístup nebo registraci a distribuci služeb.
Systém se skládá z následujících subsystémů:
- Health Data Analyzer (HDA) - Systém HDA je určen pro poskytování snadného přístupu ke všem rezidentním datům v datovém skladu. Uživatelé mohou klást libovolné otázky v libovolném čase. K dispozici je celá škála předdefinovaných reportů pro rychlé analýzy (struktura reportů byla navržena na základě expertních znalostí odborníků pracujících v oblasti zdravotnictví). Uživatelé si navíc mohou tyto sestavy snadno přizpůsobitnapř. pouhým kliknutím a táhnutím myši.
- Infocenter - Infocentrum slouží jako osobní brána do informačního systému, která uživateli umožňuje přihlášení, zobrazování a analyzování dat. Infocentrum je webové rozhraní pro přihlášení do systému a zajišťuje distribuci informací přes intranet, externí sítě, e-mail, mobilní sítě a hlas.
- Executive Workbench - Executive Workbench je v podstatě okénko umožňující uživatelům zobrazovat data na sumární úrovni. Uživatel pak může snadno pomocí "drilovacích" technik přecházet na data v nižších úrovních s vyšší mírou detailnosti a zkoumat výjimky a nepravidelnosti objevené na sumární úrovni. Navíc je systém vybaven širokou škálou upozornění a varování, které ihned uživatele informují o dosažení prahové úrovně.
- ProAnalyst - Systém je používán pro komplexní statistické analýzy rozsáhlých datových údajů v relační databázi datového skladu. Rozsah analyzovaných dat se může pohybovat v rozmezí od 100 GB do více jak 1TB. Jedinečnost systému ProAnalyst spočívá ve vyváženém hledání speciálních matematicko-statistických funkcí, které jsou adekvátní pro problematiku zdravotnické péče a vytvářejí dostatečně pružné a robustní prostředí pro použití analytických funkcí v prostředí webu.
- Treatment Episode and Profiling Analyzer (TEPA) - TEPA je nezávislá aplikace, která je určena pro použití v prostředí datových skladů využívající složitých statistických funkcí (založených na obecných lineárních modelech, analýze variance apod.). Předpokládanými oblastmi využití systému jsou: klinické postupy, identifikace vysokých rizik pro pacienta, přiřazení zdravotních rizik, analýza výsledků a řízení chorob.
Řešení pro zdravotnictví - EBMS
Systém EBMS umožňuje uživateli provádět rozhodnutí, která podporují vysoce kvalitní a přitom finančně dostupnou zdravotní péči. Vytváří rozsáhlou databanku, která je založena na sofistikované architektuře datových skladů. Systém tak podporuje:
- Rozhodování založené na znalosti dat
- Implementaci strategických cílů
- Posun směrem k průkazné zdravotní péči a zdravotní péči orientované na pacienta
EBMS se skládá ze dvou subsystémů:
- Electronic Patient Record System (EPRS)
- Medical Document Management System (MDMS)
Electronic Patient Record System (EPRS)
EPRS je navržen jako centrální místo celého komplexního zdravotnického systému. Prostřednictvím EPRS je prováděna automatická výměna informací, e-commerce transakce a podpora pracovních toků pro všechny typy zdravotnických zařízení. V systému jsou uchovávána data o pacientech, evidován jejich zdravotní stav a odpovídající léčebné postupy. Data jsou důsledně strukturalizováa, jsou vztažena ke konkrétnímu pacientovi a jsou okamžitě k dispozici v elektronické podobě, takže jsou plně dosažitelná přes Internet nebo intranet. Oprávněný uživatel může data zobrazovat, vytvářet jejich anotace, rozesílat je, tisknout záznamy o pacientech, výsledky klinických vyšetření a další popisné údaje. Lékař využívající systém může požadovat provádění vhodných testů a jejich výsledky vztažené ke konkrétním pacientům dále distribuovat.
Medical Document Management System (MDMS)
Systém MDMS umožňuje okamžitý a simultánní přístup k jednotlivým položkám zdravotních záznamů o pacientovi. Uchovává oscanované obrázky, pojistné formuláře a další dokumentaci a šetří tak náklady na papír a čas a snižuje režijní ceny zdravotní péče. Dokumenty je pak jednoduše možné importovat z jiných systémů.
Řešení pro pojišťovny - Systém sledování pracovní neschopnosti (SAMS)
Systém SAM (Sickness Absence Management System) představuje nástroj na sledování, vyhodnocování a optimalizaci průběhu a stavu pracovní neschopnosti u klientů pojišťovny - zaměstnanců různých firem. Systém poskytuje široké spektrum informací souvisejících se sledováním a vyhodnocováním průběhu nemocí u zákazníků pojištovny Rubicon Insurance Services Company. Data jsou pracovníkům pojištovny operativně k dispozici po celých 24 hodin denně prakticky kdekoliv na světě (v dosahu sítě Internet).
Charakteristika systému SAM:
- nemocnost je sledována od prvních příznaků nemoci přes veškerá vyšetření, stanovení diagnoz až po ukončení celého cyklu
- v systému se zaznamenávají činnosti pracovníků pojišťovny, zodpovědných za sledování, vyhodnocování a optimální průběh léčebného procesu klientů pojištovny
- systém umožňuje každému zaměstnanci povolit ci zakázat poskytování soukromých a citlivých informací (lékařské diagnozy) dalším osobám jako např. zaměstnavatelem k tomu oprávněných tzv. LineManager
Systém SAM poskytuje uživateli informace:
- osobní údaje o každém ze zaměstnanců - údaje o narození, vzdělání, stavu, bydlišti, profesi, zaměstnavateli atd.
- o nemocích (minulých i aktuálních) včetně diagnóz a výsledků vyšetření
Zajištění bezpečnosti na Internetu:
- Úrovně bezpečnosti systému SAM:
- 3-pilířová architektura poskytuje prostředí, které:
- podporuje vysokou flexibilitu systému a současně poskytuje prostředí dovolující chránit individální i firemní data
- zabraňuje kolizím v přístupu k datům v centrálním úložišti (RDBMS repository)
- zabraňuje neautorizovanému přístupu k datům
- Bezpečnost systému SAM je řízena na 3 nezávislých úrovních:
- Internet - prostřednictvím HTTPS protokolu
- autorizovaný přístup uživatelů (login and password)
- přístupová práva – role v systému SAM, kdy každý uživatel SAM má přiřazenu roli, která:
- má přidělena přesně určená práva k manipulacím s daty
- definuje, na jaké úrovni dat (elementů) je povolen přístup
Řešení pro pojišťovny - INSIS
Kompletní client/server informační systém pro podporu provozních činností spojených s pojišťovacími aktivitami společnosti.
S implementací této aplikace získává klient širokou softwarovou nástrojovou platformu pro řízení pojišťovny. Serverová část aplikace je provozována na RDBMS Sybase, klientská část je postavena na technologiích Centura pro platformu Microsoft Windows.
Referenční instalaci aplikace využívá u zákazníka EGAP více než 100 uživatelů.
MIS pro zdravotnictví - AUDIS
je jádro manažerského informačního systému, umožňujícího analyzovat data z datového skladu (multidimenzionální analýza).
V datovém skladu jsou uloženy individuální doklady (účty), které specifikují léčebnou péči poskytnutou pacientům - tedy příjmovou část hospodaření zdravotního zařízení.
Data potřebná pro naplnění datového skladu lze získat například z dat předávaných zdravotním pojišťovnám za účelem úhrady poskytnuté péče.
Pro analýzu dat jsou použity nástroje multidimenzionální analýzy od firmy MicroStrategy.
MIS AUDIS
- je určen pro všestrannou analýzu poskytované péče, podporující efektivní řízení nemocnic
- může být modifikován pro potřeby jiného typu zdravotního zařízení
- lze jej využít pro podporu řízení zdravotní politiky kraje nebo jiného orgánu veřejné správy
- může být využit zdravotními pojišťovnami pro kontrolu vykazované péče
Bližší popis systému MIS AUDIS je v přiložených dokumentech se
scénářem prezentace a
základním popisem ovládání.
Řešení pro zdravotnictví - MIS pro rozpočtování
Firma DCB nabízí svým klientům různé nástroje pro podporu řízení organizací i odborů státní správy - manažerské informační systémy (MIS).
Jedním z účinných nástrojů pro kontrolu efektivity v nakládání s finančními prostředky je multidimenzionální analýza.
DCB vytvořila různé aplikace založené na multidimenzionální analýze. Příkladem je aplikace pro kontrolu čerpání rozpočtů v oblasti školství, která umožňuje:
- provádět interaktivní rozbory schváleného rozpočtu a jeho změn, sledovat přidělování dotací a příspěvků spravovaným školám a školským zařízením
- segmentovat data podle funkčního a druhového třídění rozpočtové skladby, podle účelových znaků a podle období (s přesností na jednotlivé měsíce)
- členit rozpočet na rozpočtové subjekty a jednotlivé změny, subjekty lze členit podle druhu zřizovatele, podle okresu, podle funkčního třídění převažující funkce školy, podle druhu školy apod.
- sledovat vliv jednotlivých rozpočtových změn na rozpočtové ukazatele (RU)
- monitorovat vývoj přidělování rozpočtových prostředků v čase a jeho porovnání s RU
- udržovat průběžný přehled čerpání rozpočtových prostředků podle převažujících funkcí a škol
- detekci a dohledání chyb v přidělování rozpočtových prostředků
- udržovat průběžné přehledy čerpání podle funkčního třídění rozpočtu
- sledovat stavy a pohyby na jednotlivých fondech vybraných škol
- jiné
Aplikace je vyvinuta ve dvou verzích:
- "malá" verze pro menší objemy dat byla vyvinuta pomocí nástroje Analysis Services (součást MS SQL Serveru 2000), kde jako klientský nástroj je použit MS Excel 2000
- MIS ROSA - verze pro velké objemy dat je vyvinuta pomocí nástrojů multidimenzionální analýzy od firmy MicroStrategy.
Data pro obě verze mohou být uložena
v různých typech databází (MS Access, Oracle, MS SQL Server a jiné).
Aplikace je určena
pro školské odbory krajských úřadů, může být modifikována
pro jiné odbory státní správy.
Bližší informace: ing. Jaroslav Hrubý, e-mail:
hruby@dcb.cz, tel.:+420-542217390-2
Přístup do systému MIS ROSA Systém MIS ROSA (login, password) Vám umožní administrator systému, e-mail:
kubu@dcb.cz.
Integrace a správa dat - Systém DoPis
Dokumentační systém + Spisová služba
Na základě dlouholetých zkušeností s implementací a integrací celosvětově rozšířeného dokumentačního systému PCDOCS do informačních systémů a na základě zkušeností s vývojem vlastních informačních systémů byl v DCB vytvořen vlastní systém DoPis pro správu přijaté a odeslané pošty, evidenci a správu interních dokumentů a řízení toku písemností.
Systém DoPis (Dokumenty + Písemnosti) je sestaven ze základních komponent, které lze provozovat autonomně i v požadované kombinaci:
-
elektronická podatelna, která zajišťuje vstup informací o písemnostech, které organizace přijímá a odesílá klasickou externí nebo interní poštou
-
spisová služba specifikuje, monitoruje a zajišťuje oběh dokumentů v organizaci, doplňuje informace o dokumentech a umožňuje vyhledávat dokumenty a sledovat termíny, které jsou vázané na dokumenty
- správa systému včetně administrace přístupových práv
- dokumentační systém - systém pro správu elektronických dokumentů
- integrace s ekonomickým systémem organizace, sloužící ke sledování písemných dokumentů k zakázce (smlouva, faktura, doklad o proplacení)
Komponenty systému
DoPis sestávají z modulů (podrobnosti níže v Use Case).
Základní vlastnosti systému DoPis
přístup k systému prostřednictvím tenkého klienta
centrální správa dokumentů (DB server, ukládání dokumentů v elektronické podobě do databáze)
efektivní práce s dokumenty (písemnostmi i spisy - generování jednacích čísel, kopie, předávání, přílohy, odpovědi, správa elektronické formy dokumentu, vyhledávání podle klíčových slov apod.)
správa doručené pošty (fronta písemností, fronta úkolů)
správa přístupových práv k dokumentům
správa číselníků, vazba na číselníky organizace
Hlavní rysy řešení systému DoPis
- modulárnost - možnost vybrat každému uživateli pouze potřebné funkčnosti systému
-
otevřenost
- možnost snadného rozšiřování (nové typy dokumentů, úpravy číselníků k atributům administrátorsky)
- škálovatelnost (rozšíření počtu uživatelů, rozšíření metadat o dokumentech, úpravy uživatelských formulářů)
-
možnost různých uživatelských prostředí
- uložení metadat v centrální databázi (včetně potřebných centrálních číselníků)
- přístupu uživatelů pomocí internetového prohlížeče
- možnost přístupu z libovolného místa a libovolného typu počítače
- udržovatelnost
- centrální správa číselníků
- správa přístupových práv podle organizačního členění organizace a delegování práv uživatele na další osobu
- komunikace prostřednictvím aplikačního, příp. datového rozhraní
Architektura systému DoPis
Systém DoPis je tvořen v třívrstvé architektuře:
Data uložená v databázi (datové úložiště a metadata) jsou předávána aplikační vrstvě, která zajišťuje požadovanou funkčnost a komunikaci s klientskou (prezentační) vrstvou. Zobrazení informací uživateli zprostředkovává klientská (prezentační) vrstva, která data předaná aplikační vrstvou převádí do požadovaného formátu zobrazení.
Toto moderní řešení umožňuje pružně reagovat na požadavky na jakékoliv změny, ať již dané změnou legislativy nebo potřebami uživatelů.
Koncepce řešení jednotlivých vrstev systému DoPis:
-
Datová vrstva - datové úložiště a metadata jsou uložena v RDBMS. Toto řešení splňuje veškeré požadavky na bezpečnost uložení dat a omezení přístupu uživatelů na základě autentizace podle individuálních přístupových práv. Dalším významným rysem tohoto způsobu uložení dat je snadnost archivace a údržby databází, stejně jako možnost sledování přístupu jednotlivých uživatelů a historie změn záznamů v databázi.
-
Aplikační vrstva zajišťuje nejen požadovanou funkcionalitu, ale i přístup k datům (tj. komunikace s databázemi - datové úložiště a metadata) a prezentaci výsledků ve vhodném formátu (HTML) pro klientskou vrstvu. V řešení systému DoPis je aplikační vrstva tvořena vlastními aplikacemi vytvořenými pomocí moderních technologií (ASP, HTML, CSS a JavaScript) a komunikující s ostatními vrstvami prostřednictvím zabezpečených protokolů.
Aplikační vrstva je prezentována vlastním aplikačním serverem. Snížení datového přenosu přímo ovlivňuje rychlost odezvy klientů a umožňuje jejich připojení na linkách s omezenou přenosovou rychlostí.
-
Klientská (prezentační) vrstva prezentuje data systému uživatelům a poskytuje jim zároveň přístup k jednotlivým službám systému.
Klientská vrstva Spisové služby je řešena technologií tenkého klienta, to znamená, že k činnosti stačí nainstalovaný WEB prohlížeč (MS Internet Explorer, Netscape, Mozilla) a připojení do sítě.
Use Case systému DoPis
Charakteristika modulů komponent systému DoPis.
Podatelna
- zajišťuje centrální registraci došlé pošty ve formě Přijatých písemností
- jejich přidělování do jednotlivých organizačních jednotek - sekretariátů - uživatelské organizace současně s monitorováním, zda a kdy byly skutečně akceptovány.
- centrálně přiděluje čísla jednací vlastních písemností, pokud o to (např. telefonicky) požádá sekretariát, kde taková písemnost vznikla.
-
Kniha došlé a odeslané pošty
- pořadové číslo
- datum došlé písemnosti
- typ zásilky (u doporučené i její číslo)
- adresa odesílatele nebo příjemce
- číslo jednací odesílatele
- počet a typ příloh
Sekretariát
umožňuje provádět veškeré manipulace s písemnostmi a se spisy, jako je
- založení spisu
- zařazení písemnosti do spisu
- slučování a rušení spisů
- expedice písemnosti
- předání spisu či písemnosti na jiný sekretariát či do Spisovny nebo do Archivu
- vyhledání písemnosti
-
Podací deník
- číslo jednací, které se skládá z pořadového čísla lomeného rokem
- došlo od (informace o odesílateli)
- obsah písemnosti (věc), počet příloh
- údaj o vyřízení písemnosti
- vyřízeno - odesláno
- údaj o uložení písemnosti (spisu)
- uloženo pod znakem dne (skartační znak se skartační lhůtou)
Pracovník
umožňuje provádět individuální manipulace s písemnostmi, jako je
- registrace vlastní písemnosti
- zařazení písemnosti došlé na jméno
- vyřizování písemností jemu určených ke zpracování
Spisovna
umožňuje provádět individuální manipulace s písemnostmi, jako je
- umožňuje sledovat stav písemností (nová, předána k vyřízení, odeslána odpověď, zpracování dokončeno, předána do archivu,…)
- umožňuje sledovat oběh písemnosti
- umožňuje dodatečné změny v již zapsaných informacích o písemnostech, přičemž všechny tyto změny současně registruje ve formě "Starý text" - "Nový text", "Kdy byla změna provedena" a "Kdo změnu provedl".
Expedice
- centrálně registruje požadavky na expedici písemností či spisů externím subjektům společně s termíny plnění těchto požadavků.
- umožňuje vytisknout poštovní seznamy ve tvaru akceptovatelném poštovní službou.
Archiv
- centrálně registruje všechny archivované spisy či písemnosti včetně jejich fyzického uložení v Archivu.
- registruje požadavky na zapůjčení jednotlivých písemností i s termíny jednotlivých zápůjček.
- umožňuje skartování dokladů
-
Archivní kniha
- pořadové číslo
- datum uložení
- odevzdal útvar
- obsah odevzdaných písemností
- období
- uloženo
- skartační znak a lhůta
- vyřazeno dne
- číslo skartačního protokolu
- kdo skartaci provedl
Administrátor
- umožňuje centrální vedení číselníků všech pracovišť uživatelské organizace a jejich pracovníků, včetně změn struktury této organizace
- spravuje přidělování práv přístupů uživatelů k jednotlivým funkcím systému
Integrace
- integrace dokumentačního systému s elektronickou poštou
- další integrace dle zájmu a požadavků zákazníka
Některé specializované moduly obsahující univerzální funkčnosti mohou být zařazeny do kterékoliv komponenty systému
DoPis podle požadavků uživatele a logiky práce se spisy a písemnostmi.
Řešení workflow
Systém DoPis obsahuje implementaci workflow v podobě předem připravených předpisů, které určují kdo a jakým způsobem má s písemností nebo spisem pracovat. Pokud daná písemnost má definované workflow, pak systém zajistí její předání jednotlivým uživatelům. Písemnost je přitom možné předat (podle definovaných přístupových práv a pravomocí) i jinému uživateli mimo stanovenou definici. Postup vyřizování je uložen do historie.
Tisk a snímání čárových kódů
Systém DoPis podporuje tisk štítků s čárovým kódem a značení papírových písemností jejich prostřednictvím. Ručním snímačem je kód přečten a přiřazen k písemnosti. Každou papírovou písemnost je možno označit štítkem s předtištěným čárovým kódem. Kód odpovídá přidělenému evidenčnímu číslu písemnosti, svazuje papírovou písemnost se svým elektronickým záznamem. Pokud budou snímačem štítků vybavena i další pracoviště, je možno pomocí štítku rychle vyhledat záznam o písemnosti v evidenci.
Skenování písemností
Modul podporuje skenování papírových písemností a uložení jejich elektronického obrazu k zaevidované písemnosti ve spisové službě. Pokud je papírová písemnost určena k naskenování, je předána na skenovací pracoviště vybavené vhodným skenerem. Modul zajistí naskenování dokumentů, rozpoznání čárových kódů, rozdělení listů a jejich uložení do souborů.
Elektronický podpis
Pro implementaci vnitřního elektronického podpisu předpokládáme, že elektronické dokumenty budou vytvářeny v MS Office verze XP nebo vyšší, které podporují práci s elektronickým podpisem. Vnitřní certifikační agentura (modul) je řešena pomocí nástrojů Open source PGP for Windows. Ta zajišťuje tvorbu a distribuci privátních a veřejných klíčů uživatelům-odesilatelům a ověřování veřejného klíče u příjemce.
Evidence docházky
Evidence přítomnosti zaměstnanců na pracovišti.
Řešení pro státní správu - Finanční poradce, nástroj pro efektivní řízení rodinných financí
Řešení tvoří zejména systém pro podporu rozhodování případně aplikování technologie Data Warehouse pro specifické potřeby klienta (Armáda ČR, Středisko cenných papírů).
Komu je určen Finanční poradce?
Finanční poradce je určen zejména pro profesionály - finanční poradce (konzultanty, dealery, obchodníky a jejich sítě), kteří poskytují své služby v oblasti "rodinných financí" (tzn. pro fyzické osoby) a kteří nabízejí různé investiční produkty dostupné na našem trhu, jako je životní pojištění, penzijní připojištění, stavební spoření, podílové fondy apod.
Jednoduchost obsluhy a nenáročnost jeho provozování však umožňuje využití Finančního poradce i laickou veřejností - fyzickými osobami, které se samy starají o alokaci prostředků z rodinného rozpočtu do různých investičních nástrojů na trhu.
Práci s Finančním poradcem si můžete vyzkoušet - stáhněte si jeho 30-denní verzi (cca 5,5 MB).
Charakteristika produktu
Finanční poradce je SW nástroj, který na základě zadaných dat o finanční situaci klienta navrhne optimální uložení "přebytkových prostředků" klienta do - na trhu ČR - dostupných investičních produktů jak z hlediska šíře a struktury portfolia těchto produktů, tak i z hlediska objemu investic do jednotlivých investičních instrumentů, a to s ohledem na investiční cíle dle osobních priorit klienta, jako je např. jeho postoj k investičnímu riziku. Umožňuje řešit i základní životní situace jako jsou zabezpečení důchodu, bydlení či vzdělání dětí apod.
Program je koncipován jako "rodinný" finanční poradce, tzn. že umožňuje provádět výpočty s ohledem na zajištění penze v požadované výši, zajištění vzdělání dětí případně zajištění bydlení.
Práce s programem je jednoduchá a intuitivní, program pracuje v prostředí Windows, nejsou potřeba žádné zvláštní znalosti ovládání, program je vybaven nápovědou. Výsledky výpočtů jsou zobrazeny číselně a graficky a vše lze také vytisknout.
Výhodou programu je, že na rozdíl od různých na WEBu dostupných "finančních kalkulaček" zaměřených na jeden investiční produkt, pracuje s produkty finančního trhu obecně, tzn. že není zaměřen na konkrétní produkty jednotlivých finančních subjektů, nýbrž pracuje s veškerými typy produktů dostupných na našem trhu, jako stavební spoření, penzijní připojištění, životní pojištění, podílové fondy apod.
DCB zajišťuje technickou podporu produktu včetně pravidelné aktualizace, odbornou podporu produktu i možnost customizace produktu podle požadavků klienta.
Cenové a obchodní podmínky
Cena za užívání Finančního poradce závisí na počtu uživatelských licencí.
V případě "multilicence" pro více pracovních stanic (více zaměstnanců), jsou aplikovány výrazné množstevní slevy, která jsou aplikovány jak pro ceny za multilicence, tak i pro ceny za technickou podporu.
Zde naleznete Pokyny k registraci Finančního Poradce.
Řešení pro oblast pojišťovnictví - Insurance Management System
DCB General Insurance Administrator – poskytuje informační infrastrukturu pro pojišťovny. Systém v sobě integruje smlouvy a vyřizování nároků, včetně dokumentačního systému.
DCB Insurance Intelligence – na webu založené podnikové řešení, které poskytuje snadný přístup k centralizovaným a relevantním informacím a mění tak informace na poznání.
Integrace produktu třetí strany: DMS - replikace dokumentů (PCDOCS)
Systém PCDOCS je špičkovým světovým produktem firmy Hummingbird v oblasti systémů pro správu dokumentů DMS (Document Management System).
Z obchodního hlediska firma Hummingbird s řešením PCDOCS prezentuje více než 15letý vývoj a zkušenosti z oblasti řešení složitých informačních systémů. Na světovém trhu její prodej přesáhl 5 milionů licencí ve více než 50 zemích světa s ročním obratem více než 250 mil. USD.
O obchodním úspěchu a o kvalitě produktu PCDOCS vypovídá mimo jiné skutečnost, že zvítězil ve výběrovém řízení pro NATO, a plně tak potvrdil, že vyhovuje i vysokým nárokům v oblasti bezpečnosti a přístupu k chráněným souborům informací a dat.
Naše firma implementuje systém PCDOCS ve svých projektech již od roku 1996 a disponuje rozsáhlými zkušenostmi s jeho integrací do různých informačních systémů zákazníků.
Replikace dokumentů v prostředí PCDOCS - Hummingbird DM
Požadavek na replikace dokumentů žádané v rozsáhlých sítích WAN v prostředí PCDOCS přivedla firmu DCB v roce 2002 k vývoji potřebného replikačního mechanismu (dále jen RM).
Úvodní charakteristika
Vyvinutý softwarový produkt RM předkládá komplexní a otevřené řešení replikací dokumentů v prostředí PCDOCS - Hummingbird.
Filozofie replikací vychází z požadavku zabezpečit ve všech jeho lokalitách (MASTER, SLAVE) v daný okamžik shodný obsah všech jeho tzv. "sdílených dokumentů", a to se všemi jejich verzemi i subverzemi. Současně s tím jsou plně respektována bezpečnostní hlediska (přístupová práva k dokumentům) a zároveň je plně zaručen autonomní provoz na všech lokalitách SLAVE i na lokalitě MASTER.
Z uživatelského pohledu je princip replikací pro jednu lokalitu MASTER (Praha) a dvě lokality SLAVE (Brno, Jihlava) znázorněn na následujícím obrázku.
Systém umožňuje pracovat jak v plně automatizovaném, tak v operativním (manuálním) režimu řízení exportních, importních a transportních procesů. Metody přenosu dat (realizované exportními dávkami) mohou být on-line, off-line - případně kombinované. Systém vždy zabezpečí správnou integritu dat bez ohledu na metody přenosu (on-line, off-line), a zabrání tak jak jejich nežádoucím redundancím, tak i jejich případné nekonzistenci.
Samozřejmostí je pořízení záznamů o průběhu replikací a snadné dohledání veškerých potřebných údajů o replikačních dávkách, obsluhujících jak replikované dokumenty tak i číselníkové položky.
Koncepce řešení
Řešení je založeno na spolupráci typu MASTER - SLAVES. V celém systému je jediná lokalita typu MASTER a teoreticky neomezený počet lokalit typu SLAVE.
Datové přenosy probíhají vždy pouze mezi lokalitou MASTER a lokalitami SLAVE. Přenosové metody jsou jak "off-line" tak "on-line" a celý systém může pracovat jak v plně automatickém režimu, tak i v režimu manuálního řízení na každé z lokalit.
Lokalita MASTER v rámci dokumentačního systému zodpovídá:
- Za tzv. "sdílené dokumenty", tj. dokumenty, které mohou být zakládány a modifikovány pouze na lokalitě MASTER a odtud replikovány do všech lokalit SLAVE. Pro uživatele SLAVE lokalit jsou tyto dokumenty ve stavu read only.
- Za tzv. "etalon", tj. soubor číselníků a jejich vybraných položek, tzv. "etalonových položek", které musejí být, stejně tak jako dokumenty, replikovány do všech SLAVE lokalit. Na SLAVE lokalitách jsou tyto číselníkové položky pro administrátory PCDOCS ve stavu "read only" a jejich změny mohou být provedeny pouze v lokalitě MASTER a odtud replikovány do lokalit SLAVE.
- Za generování tzv. "replikačních dávek". Replikační dávky obsahují jak potřebné etalonové položky číselníků, tak vlastní sdílené dokumenty.
Lokalita SLAVE v rámci dokumentačního systému zodpovídá:
- Za projekci replikačních dávek generovaných lokalitou MASTER do své knihovny. Touto projekcí je zajištěn soulad potřebných dat a sdílených dokumentů v lokalitě SLAVE s daty a dokumenty lokality MASTER.
- Za správu číselníků na lokalitě SLAVE. V souladu s požadavkem na bezvýhradné převzetí replikačních dávek z lokality MASTER na lokalitu SLAVE může dojít ke kolizi u tzv. etalonových položek číselníků předávaných z lokality MASTER na lokalitu SLAVE. Replikační mechanismus řeší tyto kolize automaticky a zajistí správné naplnění položek číselníků v lokalitě SLAVE. Replikační mechanismus umožňuje administrátorům lokalit SLAVE ovlivnit způsob, jakým k naplnění číselníků tzv. etalonovými položkami z lokality MASTER na lokalitě SLAVE dochází. Dále je zajištěn autonomní provoz pro každou lokalitu, z čehož plyne, že administrátoři PCDOCS mohou na SLAVE lokalitách spravovat naprosto standardními způsoby tzv. neetalonové položky číselníků.
- Za generování dávky s dokumenty ze strany SLAVE na lokalitu MASTER. Tato dávka se generuje pouze tehdy, je-li na straně SLAVE nějaký dokument zařazen k přenosu na lokalitu MASTER.
Základní procesy
Z analytického pohledu jsou replikace založeny na následujících procesech:
-
Exportní a importní procesy dat z a do databází spojené s kopírováním příslušných dokumentů z a na odpovídající dokumentační servery.
Tyto procesy (importní, exportní) jsou realizovány uloženými procedurami v příslušných databázích PCDOCS. Průběh procesů se zaznamenává do logu a v závěru pak příslušný proces zasílá e-mail správci systému s informací o výsledku vlastního procesu.
-
Transportní procesy realizující vlastní přenosy dat
Procesy realizují přenosy replikačních dávek (což jsou v podstatě komprimované soubory) z lokality MASTER na všechny lokality SLAVE, a i v opačném směru - z lokalit SLAVE na lokalitu MASTER.
Každá ze SLAVE lokalit si může kdykoliv podle vlastní potřeby individuálně stáhnout z MASTER lokality potřebné replikační dávky, a opačně, MASTER lokalita může kdykoliv umístit na SLAVE lokality nově vytvořené replikační dávky.
Shodně jako v předchozím bodě se průběh procesů zaznamenává do logu a v samém závěru pak příslušný proces zasílá e-mail správci systému s informací o výsledku procesu.

Z výše uvedeného je zřejmé, že dominantní v celém řešení jsou importní a exportní procesy. Procesy transportní mají za úkol pouze správně kopírovat vygenerované exportní dávky do a z příslušných lokalit SLAVE a MASTER. Pro importní/exportní procesy není důležitý způsob přenosu exportních dávek (on-line/off-line), ale pouze to, aby tyto dávky byly správně zkopírovány v příslušných adresářích.
Uživatelské prostředí
Z předchozího popisu koncepce řešení a základních procesů je zřejmá filozofie i technologická koncepce řešení.
Z uživatelského pohledu je implementace replikačního mechanismu do prostředí PCDOCS provedena uživatelsky komfortním způsobem tak, aby replikační mechanismus uživatele v ničem neomezoval a řadový uživatel nepotřeboval žádné speciální školení. Uživateli jsou informace o replikacích zpřístupněny na štítku dokumentu. Štítek dokumentu nese informaci o tom, je-li dokument sdílený/nesdílený a byl-li v dané lokalitě replikován (exportován/importován). Pro replikované dokumenty jsou na štítku ještě informace o dávce (číslo dávky) a stavu - výsledku (úspěšná/neúspěšná) replikace.
Pro ilustraci uživatelského prostředí je uveden následující obrázek. Obrázek prezentuje štítek sdíleného dokumentu z modelové databáze pro lokalitu SLAVE. Každý dokument si nese informaci o replikacích na svém štítku v sekci "Replication controls and status". Detailnější informace jsou pak v historii dokumentu a v historii replikační dávky.
Štítky jsou plně zákaznicky modifikovatelné a jejich obsah je zcela v rukou administrátora systému. Štítek tak může obsahovat velmi podrobné, případně žádné informace o replikacích.
Správa replikací u všech lokalit byla implementována do utility Library Maintenance. V Library Maintenance lze sledovat průběhy replikací každé (exportní/importní) dávky v dané lokalitě. V záznamu o dávce se sleduje, které položky a z jakých číselníků byly přeneseny (modifikovány), a které dokumenty (jejich verze, subverze a attachementy) byly exportovány/importovány. Současně se v průběhu dávky provádí záznam do historie dokumentu s údaji o dávce, v níž byl dokument (verze, subverze, attachment) přenesen.
Přednosti řešení
Předložené komfortní a komplexní řešení replikací dokumentů v prostředím PCDOCS/Hummingbird je natolik integrováno s tímto prostředím, že není možné jednoduše prezentovat celý systém formou pouhé upoutávky na stránkach webu. Z těchto důvodů jsou přednosti tohoto replikačního mechanismu uvedeny jen v heslovitých odrážkách.
Replikační mechanismus se vyznačuje:
-
Odolností proti poruchám. Byl navržen s ohledem na potřeby armády tak, aby odolával poruchám - především vůči výpadkům přenosových tras a jejich částí. Porucha na jedné z částí přenosových tras (lokalitě) neohrozí celek. Pouze se do dané lokality nedoručí vygenerované přenosové dávky. Po opravě přenosové trasy lze spustit přenosové procesy jen na poškozené lokalitě. Tyto procesy nakopírují z MASTER lokality původně nedoručená data a individuálně tak dokončí replikační proces v dané lokalitě.
-
Možností přenosu off-line a on-line mezi lokalitou MASTER a lokalitami typu SLAVE činí systém odolný i vůči dlouhodobým výpadkům přenosových tras. V tomto případě postačí přenést požadovaná data na vhodném nosiči (např. CD). Obě metody přenosů dat (on-line, off-line) mohou být použity současně, a integrita dat systému zůstane nenarušena. Každá lokalita RM kontroluje správnost doručených replikačních dávek a jejich posloupnost. Je-li vše v pořádku, zahájí import doručených dat do příslušné knihovny PCDOCS.
-
Zachováním v maximální míře autonomie všech lokalit. Ve všech lokalitách (MASTER, SLAVES) pracují uživatelé v prostředí PCDOCS naprosto standardními způsoby. Jediný rozdíl oproti standardním způsobům práce je v lokalitě SLAVE ten, že SLAVE lokality musejí bezvýhradně replikovat všechny dávky generované lokalitou MASTER, a tak promítnout veškeré potřebné změny (jak v dokumentech a jejich štítcích, tak v potřebných číselnících) do svých lokalit.
Navíc, pokud je požadováno zákazníkem, tento systém umožňuje každé ze SLAVE lokalit se od replikací individuálně odpojit, a po určité době se opět k replikacím vrátit.
-
Režimem práce RM - buď plně automatický nebo manuální.
Pro plně automatický mód se stanoví určitá časová perioda (např. 1 den), po které RM již automaticky vygeneruje a přenese potřebné replikační dávky z lokality MASTER do všech lokalit SLAVE. Během transportních procesů hledá na všech lokalitách SLAVE připravené transportní dávky do centra - lokality MASTER, a pokud takové existují, přenese je z těchto lokalit na lokalitu MASTER.
Manuální režim práce slouží především pro okamžitou potřebu replikovat nějaké dokumenty, a to buď z lokality MASTER na lokality typu SLAVE nebo opačně, z lokality SLAVE na lokalitu MASTER. Na všech lokalitách má RM implementován program pro spouštění požadovaného způsobu přenosu.
-
Komfortem plně automatizovaného provozu replikací dokumetů. Z pohledu uživatele postačí na straně MASTER pouze označit daný dokument jako tzv. sdílený, a od tohoto okamžiku se o jeho exporty na lokality SLAVE plně postará RM v závislosti na operacích s dokumentem prováděných (editace, generování nových verzí, štítku dokumentu atd.). Obdobně totéž platí pro práci v Library Maintenace při správě číselníků. Zde pouze stačí označit číselníkovou položku jako tzv. etalonovou položku, a od tohoto okamžiku se o její replikaci kompletně postará RM.
V odstavci Uživatelské prostředí je zmínka o začlenění RM do PCDOCS z pohledu standardního uživatele. Odtud je patrné, že implementace RM klade minimální nároky na řadového uživatele systému PCDOCS a nevyžaduje žádná speciální školení řadových uživatelů.
RM je uceleným řešením replikací dokumentů v organizacích využívajících technologie PCDOCS Hummingbird, a to především pro velmi snadnou obsluhu a vysoký komfort poskytovaných služeb.